51th Highlander Division

Deze werkgroep die de 51st Highland Division uitbeeld verzorgt en organiseert diverse herdenkingen. Vaak vinden deze herdenkingen plaats op het Brabantse land. Zo staan herdenkingen in Helvoirt, en Capelsche Veer op het vaste programma. De werkgroep werkt nauw samen met stichting Operatie Pheasant. De 51st Highland Division was een infanterie-eenheid van het Britse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na een 3-jaar durende training werd de 51st Higland Division naar Frankrijk gestuurd. In juni 1942 vertrok de 51st Higland Division naar Noord-Afrika waar de divisie meevocht tijdens te slag om El Alamein. Later was de 51st Highland Division betrokken bij de invasie van Siciliƫ en het Italiaanse vaste land. Als onderdeel van de 1st Army Corps was de 51st Highland Division betrokken bij operatie Overlord. Nadat de divisie onderdeel werd 1st. Canadian Army vocht het mee aan grote veldslagen waaronder de slag om de Schelde en de slag om Le Havre.

QOR51st. Highland Division

1e Poolse Pantser Divisie (io)

Deze V.M.D. werkgroep (io) beeldt de 1st Polish Armoured Division uit. Deze divisie met een rijke geschiedenis komt men in de re-enactment wereld niet vaak tegen en is daarom uniek! De groep maakt een eerbetoon aan de Poolse veteranen en slachtoffers en probeert op educatieve wijze de Poolse geschiedenis te vertellen.

In nauwe samenwerking met het Generaal Maczek Museum in Breda draagt deze uit V.M.D. leden bestaande groep actief bij aan de jaarlijkse herdenkingen in Breda en omstreken. Daarnaast werkt deze groep samen met de andere werkgroepen om een display neer te zetten die bezoekers een compleet beeld geeft van de geallieerde strijdkrachten. De Poolse strijdkracht was tijdens de Oorlog, en ook vandaag de dag nog, een vergeten onderdeel en daarom mogen de Poolse strijdkrachten daar zeker niet in ontbreken!

QOR1st. Poolse Pantser Divisie

King's Own Scottish Borderers

De werkgroep King's Own Scottish Borderers houdt zich bezig met het zo authentiek mogelijk uitbeelden van het 7e bataljon van de K.O.S.B. welke onderdeel was van de 1st Airborne Division tijdens de Slag om Arnhem. Door actieve static displays neer te zetten en deel te nemen aan battles geeft deze werkgroep het publiek een goede indruk hoe deze eenheid eruit zag en en hoe zij opereerden. Daarnaast zijn herdenkingen een zeer belangrijk onderdeel van deze werkgroep.

QORKing's Own Scottish Borderers, Holland september 1944