De werkgroep: Queen's Own Rifles of Canada

Sinds 2002 is Queen’s Own Rifles een werkgroep binnen de Vereniging Militair Depot. Deze werkgroep beeldt een Canadese Infantrie eenheid uit die tijdens WO2 ook in Nederland heeft geopereerd. Deze groep draagt naast static displays ook actief bij aan herdenkingen van omgekomen Q.O.R.-leden en andere Canadese eenheden. De groep heeft goede contacten met het huidige Q.O.R. regiment in Canada waardoor de werkgroep samen op herdenkingen een eerbetoon vormen voor de gevallen soldaten.

QORQueen's Own Rifles, Wageningen 2014

Vast op het programma staan de herdenkingen in Februari in Mooshof, Duitsland waar Sgt. Aubrey Cosens Postuum de Victoria Cross ontving. Daarnaast staan de ceremonies en herdenkingen op Groesbeek War Cemetary waar Sgt. Cosens zijn laatste rustplek heeft gevonden. Elk jaar gaat een delegatie van de groep richting Bernières-sur-Mere in Normandië. Daar treffen leden de contacten uit Normandië en Canada. De groep draagt dan actief bij en staat erewacht bij de herdenkingen en ceremonies die daar plaats vinden. Een aantal herdenkingen worden jaarlijks georganiseerd door de Association Westlake Brother's Souvenir. De werkgroep draagt naast deze herdenkingen ook bij aan herdenkingen in plaatsen zoals Basly en Caen.

Historie

Op 24 mei, 1940 werd de Queen’s Own Rifles gemobiliseerd voor de eerste operatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. De eerste operatie luidde het verdedigen van Newfoundland en New Brunswick. In Juli 1941 worden de Queen’s Own Rifles gestationeerd in Engeland in afwachting van een nieuwe missie. De Queen’s Own Rifles waren onderdeel van de eerste golf tijdens D-Day op Juno Beach. Om 8:12u zetten de Rifles voet aan land in Bernieres-Sur-Mere op 6 juni 1944.

QORBernieres-sur-Mere, June 1944

In Oktober 1944, na hevige strijden voor de havengebieden in België, arriveren de Rifles in Nederland. Het Nederlandse landschap maken de gevechten moeizaam en kostbaar. In Februari 1945 lukt het de Rifles de Duitse grens te bereiken en op te rukken richting de Duitse Hochwald. Dagen verstrijken om een groep bezette boerderijen in te nemen. Tijdens deze hevige gevechten ontvangt Sergeant Aubrey Cosens postuum de Victoria Cross door in zijn eentje de boerderij te bestormen en meerdere Duitse soldaten gevangen te nemen.

De laatste operatie tijdens de Tweede Wereldoorlog van de Queen’s Own Rifles was in Ostersander, Duitsland ter ondersteuning van C- Company.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn 463 Queen’s Own gesneuveld en bijna 900 raakte gewond, velen onder hen 2 of zelfs 3 keer.